انواع ظروف قابل استفاده در مایکروویو و مایکروفر
نوشته شده توسط : درسا حسینی

قطعا می دانید که هر نوع ظروفی قابلیت استفاده در مایکروویو یا دستگاه های دیگری چون آون توستر ها ، توستر ها ، مایکروفر ها ،سولاردام ها و ... را ندارند . قبل از آن که ظرفیرا درون این نوع دستگاه های برقی قرار دهید نیاز است تا ابتدا ببنید که آن ظرف قابلیت استفاه در مایکروویو یا مایکروفر را دارد یا نه . در این مطلب ما تمام ظروف را از جمله ظروف فلزی ، ظروف آلومینیومی ، ظروف پلاستیکی ، ظروف کاغذی ، انواع ماگ ها و ... را بررسی کرده ایم و نکات استفاده از آنان را در مایکروویو شرح داده ایم اما قبل از همه این موارد این نکته را به یاد داشته باشد که بر روی ظرف شما باید برچست مجاز به استفاده در مایکروویو را دارا باشد . 

بدانید می توانید برخی از محصولات کاغذی را داخل مایکروویو استفاده کنید :

استفاده از برخی محصولات کاغذی داخل مایکروویو، از جمله کاغذ پوستی و موم، و بشقاب های کاغذی سفید، دستمال سفره و حوله های کاغذی ایمن هستند. برای اینکه مطمئن شوید که هیچ جوهر یا رنگی از مواد غذایی خارج نمی شود، از محصولات کاغذی با ماده چاپی، لوگو و یا نوشته شده استفاده نکنید.

بدانید چطور و چگونه از ظروف پلاستیکی داخل ماکروویو استفاده کنید :

بعضی از ظروف و در پوشش های پلاستیکی مخصوصا برای استفاده داخل ماکروویو ایمن ساخته شده اند و حاوی پلاستی سایزر نیستند که می توانند در مواد غذایی وارد شوند. اگر می خواهید از ظرف غذای پلاستیکی استفاده کنید مطمئن شوید بی خطر هستند. زمانی که از درپوش های پلاستیکی ایمن داخل مایکروویو استفاده می کنید، مطمئن شوید به طور مستقیم به غذا ارتباط ندارد.

ظروف آلومینیومی و فلزی

فلز (هر چقدر هم که کوچک باشد) نباید در مایکروویو قرار گیرد. زمانی که فلز را در دستگاه بگذارید، ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود. اگر می‌خواهید غذایی که در ظرف آلومینیومی یک‌بار مصرف یا بسته‌بندی‌های رستورانی دارای تکه‌های فلزی قرار دارد را مصرف کنید، آن را درون یک ظرف مطمئن بریزید و سپس برای غذا را گرم کنید. باید از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

لیوان مسافرتی

لیوان و ماگ‌های استیل مانع از گرم شدن قهوه یا چای درون خود می‌شوند و به جای آن ممکن است به مایکروویو صدمه بزنند. اگر ماگ مسافرتی‌تان از جنس پلاستیک است، نوشته‌های زیر آن را بخوانید که آیا قابل استفاده در مایکروویو هستند یا خیر. اگر جواب مثبت بود، شاید بهتر باشد باز هم تجدید نظر کنید.

ماگ قدیمی

برخی از ماگ‌های قدیمی با موادی پوشش دهی و لعاب‌دار شده‌اند که اشعه را پس می‌دهند. این لعاب ممکن است حاوی سرب یا فلزات سنگین مضر دیگر باشد. اگرچه لیوان و ماگ‌های قدیمی از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند، ولی به جای آنکه از آنها برای نوشیدن مایعات استفاده کنید، این ماگ ها را به عنوان وسیله دکوری و درون شلف آشپزخانه نگهداری کنید.

ظروف مخصوص مایکروفر
درباره ظروف مناسب برای استفاده در مایکروفر می توان خاطر نشان کرد : ظرف‌هایی که برای استفاده در مایکروفر انتخاب می‌شود، باید قابلیت عبور اشعه را داشته باشد تا این اشعه بتواند به غذا نفوذ کند بنابراین ظرف‌های فلزی یا دارای روکش فلزی و نیز فویل‌های آلومینیومی که اشعه‌ مایکروفر را منعکس می‌کند، نباید در مایکروویو استفاده شود.

بهتر است برای پخت غذا در مایکروویو از ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی مخصوص استفاده شود که در این میان ظروف شیشه‌ای بهتر و مناسب‌تر است. البته فراموش نکنید که ظروف پلاستیکی معمولی به هیچ‌وجه برای استفاده در مایکروویو مناسب نیست، چون در اثر حرارت زیاد، ساختار شیمیایی آنها تغییر می‌کند و مواد سمی وارد غذا می‌شود.

تنها ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروفر که روی آنها نیز ایمنی استفاده در مایکروفر ذکر شده، برای استفاده در این دستگاه مناسب است.

ظرفی که همراه غذا در مایکروفر خودش هم گرم می‌شود برای استفاده در این دستگاه مناسب نیست و ظروفی پیشنهاد می‌شود که حین گرم‌ شدن غذا، سرد باقی بماند.

کاغذ و مقوا

انواع حوله کاغذی و دستمال کاغذی یا مقوایی را برای پختن یا گرم کردن غذاهای کم آب و یا برای باز کردن یخ آنها می توان به کار برد . حوله کاغذی به ویژه برای باز کردن یخ نان فریز شده و تنوری کردن سیب زمینی درسته مناسب است.


تابه مایکروفر (Browning dish)
نوعی ظرف مخصوص مایکروفر است . این تابه مانند تفلون دارای اندودی است که امواج پزنده را جذب می کند و بسیار داغ می شود . تابه را چهار یا پنج دقیقه داغ می کنیم ( برای داغ کردن تابه مایکروفر به دستور العمل سازنده ظرف توجه کنید در بعضی موارد زمان هشت دقیقه توصیه شده است .) سپس غذاهایی مانند استیک و همبرگر را با اندکی روغن در آن می گذاریم تا سرخ شود.

روشن است اگر بخواهیمهر دو روی غذا را سرخ کنیم باید آنرا برگردانیم . چیزهایی مانند سوسیس ، کتلت ، تکه مرغ و ماهی ، استیک ، خاگـینه و مانند اینها را در تابه مایکروفر میتوان سرخ کرد.تابه مایکروفر باید با ابر نرم و آب و صابون شسته شود.برس فلزی آنرا خش می اندازد .





:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: